Limerik je říkanka o pěti verších, která by měla pobavit nebo rozesmát.
Klasický limerik začíná často „Jedna paní z X…“ kde právě místo X je inspirací pro následující rýmy.
Pět veršů limeriku se rýmuje a a b b a
Jeden dědek umanutý, známý z rymy.cz,
sbíral stará auta, taky něco čezet,
zachytil symptomy utuchání.
Coldrex tě před nimi neuchrání.
Přemýšlí v čem mohou tyhle věci vězet.
Napsáno pod dojmem utuchajícího ruchu na tomto serveru
Viděl jsem Ranchera, jak oděn ve fraku
za volant vzpřímeně, podoben vojáku,
s cylindrem na hlavě míří.
V motoru další měl čtyři,
patrně odjížděl na sraz všech Spartaků.
Zábavnosti limeriku lze dosáhnout buď absurditou jeho sdělení, nebo použitím neobvyklých rýmů, nejlépe kalambúru či abslutního rýmu. To se v tomto tématu daří zejména Rancherovi (rymy.cz/čezet/vězet, Orlických/smích/kých). Dobré rýmy jsou taky u Hanulky (velký flák/stříbrňák/dělal kvák), Kamy (Dobříše/na břiše/v kožiše) i knihovnice(za sen dal/dál/drkotal).
Naopak rýmy husu/v nosu, z Kanady/moc vody mají nízkou asonanci, měly by se rýmovat aspoň dvě poslední samohlásky. V běžné veršovánce nesoucí určitou myšlenku nebo emoci se to občas dá překousnout, ale limeriky se vyznačují právě absencí jakékohokoli hlubšího sdělení, takže kvalita rýmu je pak klíčová.
Po formální stránce nestačí dodržet klad veršů AABBA, ale verše BB by měly být kratší. To se povedlo zejména Kamě, Hanulce a ještě knihovnici (babka pekla husu).
A dalším poznávacím znakem limeriku je specifikace místa původu na konci prvního verše, což dodržel Rancher ve svých prvních třech příspěvcích, Kama 11.10. a Marenka 31.10. v 18:45.
Ale nezoufejme, i když většina básniček tohoto tématu nejsou přísně vzato formálně dokonalé limeriky, vesměs mají nápad i dobrý rytmus a každopádně jsou to dobrá cvičení. A pouze cvičením, při němž z člověka lije pot (per aspera) vedou ku hvězdným výsledkům (ad astra).
Perfektní rýmy, dobrý rytmus i formální dokonalost posledních dvou limeriků svědčí o tom, že lea už má v tomto oboru něco za sebou. Snad jen by se slušelo používat interpunkci, limerik nemusí být psán jednou větou.
Takže vítej, nová posilo.
Opravit bys to sice mohla (tlačítkem upravit), ale ve -cvičnách to neděláme, aby naše chyby posloužily jako odstrašující příklad pro ostatní. Radši napiš limerik nový, a tentokráte interpuntíkovaný. Však v nich jseš kovaná.
Musí, nemusí, to je věc názoru. Třeba takový Majakovský na to kašlal. Ale pokud se básnička napíše do jednoho řádku, měla by být gramaticky správně úplně stejně, jako když se rozláme do jednotlivých veršů. Aspoň ve škole na tom mé učitelky bazírovaly.
Proč se, nešťastnice malá,
kosteleckých párků bála?
Že by porušila půst?
Cpala-li je do svých úst,
pannou býti nepřestala.
Lea se chce zbavit rýmy,
tak chodí na cezet.rymy.
Pěkně básní,
v nové básni.
Absolutní píše rýmy.
Jakto, že absolutní rým má od počítače jenom 99 procent?<br><hr>
To je tím, že rýmy básní/básni, rýmy/rymy nejsou zcela abolutní, liší se čárkou. A pokud by se nelišily, patřily by zase to stejné mluvnické kategorie, což jim snižuje ohodnocení.
Ale co si stěžuješ, 99 procent je přece paráda, kéž by všecky naše básničky byly takové.
Jedna paní, myslím z Vídně,
jeví se dost depresivně.
Vodky dá si loka,
i když nemá floka,
hned vidí vše pozitivně.
<hr>
Pokud si na poslední verš aplikuješ trochejskou metriku, je vidět, že ve slově vidí připadá přízvuk na druhou slabiku, což není správně: hned vidí vše pozitivně
Lepší bude slova přehodit: hned vše vidí pozitivně